tot en met de negende dag - Reisverslag uit Oslo, Noorwegen van Elsien Fennema - WaarBenJij.nu tot en met de negende dag - Reisverslag uit Oslo, Noorwegen van Elsien Fennema - WaarBenJij.nu

tot en met de negende dag

Door: elsienfennema

Blijf op de hoogte en volg Elsien

01 Augustus 2011 | Noorwegen, Oslo

Hallo luitjes,

Even weer wat getik van ons. De hele tijd geen internet gehad, dus nu maar in 1 verhaal de afgelopen dagen proberen te tikken.

Ik geloof dat ik bij dag 5 was gebleven van Lathi naar Vitasaari.
We hebben de toeristische route genomen. Via Heinola, Luhanka en Jyvaskyla.
In Heinola en klein vogelpark met veel Finse vogelsoorten bezocht. Maar ook pino's en papegaaien. Klein maar wel geinig.
Daarna doorgereden naar Jyvaskyla. Daar wilden we een skispringschans bezoeken, maar het is niet te geloven. Ze sluiten het hele gebied voor een of andere finse rally. En daardoor konden wij niet op een skispringsschans komen. Jammer.
Toen maar op zoek naar een het grootste tuincentrum van Finland, met tropische planten. Hahahaah, dat was wel even lachen. Het was werkelijk waar nog kleiner dan de intratuin in Emmen.

Dag 6: Van Vitasaari naar Manamansalo;
We konden volgens onze beschrijving kiezen tussen twee routes een korte 275 km, of een lange 420 km. En aangezien we toch vakantie hebben, voor de lange gekozen. Een mooi route langs vele meren. In Kuopio de Puijo toren bezocht,met uitzicht over Kuopio. Was wel even de moeite waard.
Daarna in Iisalmi een oorlogsmonument bezocht de monumenten van Koljonvirta. Een veldslag tussen de zweden en de russen.
We moesten met een pontje over om bij de camping te komen.

Dag 7: van Manamansalo naar Tornio;
Maar eerst maar even naar een openluchtmuseum in Oulo (turkansaari) Tja, was leuk, maar veel muggen en dat drukt de pret, hahaha een beetje. Maar wel leuk om te zien.
Toen door naar Keminma, Er was daar een waterkrachtcentrale en een zalmtrap. Jammer maar geen zalmen gezien. Wel de trap natuurlijk.
De rivier de Tornianjoki stroomopwaarts afgereden, waar twee watervallen en stroomversnellingen waren. Daar een paar fikse regendruppels gehad ( een bui kon je het net niet noemen)

Dag 8: Van Tornio naar Ivalo
Eerst maar even langs Rovaniemie. Naar een bosmuseum. Over het werk in de bossen van vroeger. Erg interessant om te zien. Zwaar werk en veel gebeurde bij winterdag omdat het vervoer dan beter ging.
Toen op naar de Poolcirkel en de kerstman. Nog even een praatje gemaakt met de goeie man en iedereen in Holland krijgt de groetjes van hem. Nog even een enorme pizza, met een doorsnee van 40 cm gegeten. In Sodankyla.
Vanaf Sodankyla, kwamen we de eerste rendieren tegen. Eerst keurig netjes in de berm en ja hoor, op een gegeven moment moesten ook wij in de remmen voor rendieren op de weg. Wat een leuke ervaring is dat. Je wilt eigenlijk van elk rendier wel een foto maken, maar ja, dan hebben we ons kaartje zo vol.
Dit geldt trouwens ook voor de landschappen die we onderweg tegenkomen. Meren, oneindige wegen met bossen, heuvels. Prachtig.

Dag 9: DE NOORDKAAP!
Ja hoor, komt in zicht! Maar eerst nog even 430 km rijden. Onderweg nog even de Karhunpesakivi (=berensteen) aangedaan. Een klim via trappen naar de top van een berg. Onder een reusachtige rots bevindt zich een hol, dat eens voor offerceremonien werd gebruikt. Kortom een grote steen met een hol erin.
In Karasjok, onderhand zijn we de grens met noorwegen overgestoken, hebben we een sami-dorp bezocht (sapmi) Leuk hoor, hoe die lappen leven.
Toen langs een eindeloze, maar zeer de moeite waard route richting de noordkaap. Daar onze camping opgezocht. wat eten gemaakt en toch nog de laatste kilometers naar de noordkaap gereden. Schitterend mooi weer. Konden in T-shirt daar zijn. Ze voorspellen voor morgen ook nog mooi weer, dus nog maar een keer daar kijken.
Ik zal proberen nog wat foto's te plaatsen, maar de verbinding is wat zwakjes dus.... afwachten maar.