Aviemore ---> Thurso - Reisverslag uit Thurso, Verenigd Koninkrijk van Elsien Fennema - WaarBenJij.nu Aviemore ---> Thurso - Reisverslag uit Thurso, Verenigd Koninkrijk van Elsien Fennema - WaarBenJij.nu

Aviemore ---> Thurso

Blijf op de hoogte en volg Elsien

05 Augustus 2013 | Verenigd Koninkrijk, Thurso

Gisteren de reis van Aviemore naar Thurso afgelegd. Eerst een heel eind over de A9, Best wel een saaie weg. Aan beide kanten wel wat heuvels maar verder vrij kaal. Na Inverness van de A9 af naar Golspie, daar was een wandelpad richting een waterval en langs een mooi riviertje. Door middel van bruggetjes en een bospad liepen we langs het riviertje naar beneden. Een prachtig natuurgebied!
Toen konden we weer de A9 op of een mooie bergroute nemen. Het laatste dus maar gedaan. Een mooie route dwars door de schotse hooglanden. Veel roofvogels zien vliegen. Maar ook weer een kudde herten boven op een bergrug zien lopen. Geweldig vind ik dat. Alleen jammer dat je ze niet van wat dichterbij kunt zien. We hadden een verrekijker nodig om ze te herkennen.
De heuvels/bergen zijn hier nog vrij kaal, met veel varens en heide.
We waren op tijd bij het hotel. Daar nog even wat navraag gedaan over wat vandaag te doen.

We zijn vandaag naar Orkney eilanden geweest. Wel vroeg uit de veren want de boot vertrok om 8:45 en we moesten ook nog een half uur rijden om bij de boot te komen (John o'groats) En ieder die ons kent waren we er op tijd.
Na drie kwartier varen, stond er een bus voor ons klaar. Met de bus zijn we het hele eiland overgeraced. En ondertussen heel veel uitleg van de chauffeur over wat er allemaal te zien en te beleven was. Ook over de geschiedenis.
De eerste stop was bij een Italiaanse kerk. Dit hadden Italiaanse gevangen gebouwd in de tweede wereldoorlog. Een heel klein kerkje, maar van binnen zag het er erg mooi uit (foto).
Toen naar Stromness, daar kregen we de tijd om even te lunchen. Toen hup de bus weer voor de volgende lading informatie. Maar wel leuk.
Weer een stop bij Skara Brae een prehistorisch dorpje, die onder het zand vandaan kwam, tijdens een storm 150 jaar geleden. en Skaills house, een huis van rijke mensen in de 18e eeuw.
Na weer een tijdje in de bus te hebben gezeten, kwamen we bij een circle of stones. Waar ze tot nu toe nog niet uit zijn, wat voor betekenis deze grote stenen in een cirkel geplaatst hebben.
toen op naar Kirkwall, daar konden we even 1,5 uur ons eigen gang gaan. Een lekker ijsje gehad van de orkney's
Weer zo'n uur in de bus en met de boot (nog zeehondjes zien zwemmen) weer naar het vaste land van Schotland.
Al met al een mooie dag met schitterend weer en veel informatie!

• 05 Augustus 2013 - 23:12

Renate :

Hoi Elsien en Leo,
    Ff een berichtje uit Sellingen..
    Leuk om jullie belevenissen weer te volgen.
    Zo te lezen maken jullie weer een prachtige reis.
    Geniet ervan!!

Groetjes Renate en de rest

• 06 Augustus 2013 - 08:30

Henk F:

Dag Leo en Elsien,
    Leuk om jullie advonturen te lezen en te zien.
    Ziet er fantastisch uit, behalve dat we zelf graag een paar graadjes extra hebben.
    Veel plezier verder.
    Groet, Henk

• 06 Augustus 2013 - 10:25

Ploon VanSchie:

Een drukke dag dus gisteren ,maar veel gezien.
    Ik lees en leef met jullie mee.Nog veel plezier en groetjes uit wat koeler Erica
    Ma