dag 4 - Reisverslag uit Hazyview, Zuid-Afrika van Elsien Fennema - WaarBenJij.nu dag 4 - Reisverslag uit Hazyview, Zuid-Afrika van Elsien Fennema - WaarBenJij.nu

dag 4

Blijf op de hoogte en volg Elsien

11 Oktober 2014 | Zuid-Afrika, Hazyview

Na weer een overheerlijk ontbijt, met zijn allen de bus weer in. Op naar Swaziland.
Maar eerst een stop bij de pinautomaat. We hebben weer 'pot" geld nodig. Hieruit betaald Kassie ons eten en entreegelden en de fooien, die we nodig zijn onderweg. Dus daar hoeven we ons totaal niet druk om te maken. Ideaal vind ik.
Onderweg komen we verschillende plantages tegen met bananenbomen, en wat opvalt, er hangen witte of blauwe zakken om de bananen. Dit is onder andere om het fruit te beschermen tegen weersinvloeden. Maar ook tegen de fruitvleermuis, die de planten moet bevruchten. De vleermuis kan nu niet met zijn poten het fruit beschadigen.
Verder komen we ananas struiken, lichees, notenbomen papaja en rietsuiker planten tegen en Kassie heeft over dit alles veel te vertellen. Erg leuk.
Bijvoorbeeld een sinaasappel is in het zuid Afrikaans een limoen en een Citroen is een zuur limoen. Verder vertelt hij dat de naam sinaasappel uit China komt China-appel :-)
Dan komen we weer bij een stop waar we kunnen knuppel schudden en blaasknijpen. Hah, plassen dus. Ook gelegenheid om een kop koffie te kopen, heerlijk. Kassie biedt ons nog een z.a. pannenkoek aan, lekker hoor. Voordat we de bus weer instappen, staat er een vrouw die pinda's wil verkopen. Ook daar koopt Kassie wat van en laat het rondgaan in de bus, heerlijk. Even verder zien we een groentemarkt. De bus stopt en de verkopers willen ons wel uit de bus trekken. Ook koopt Kassie hier wat van de vrouwen. Het waren net aasgieren. Hihi
Dan komen we op de grens van Swaziland. Ineen lange rij laten we de paspoorten zien en krijgen een stempel. Daarna worden we Nasr een traditionele swazidorp gebracht. Eerst krijgen we dans(zie leo zijn facebook)en muziek te horen, ook wordt ik nog uitgenodigd om mee te danse. Super leuk allemaal.
Daarna krijgen we een lunch in buffetvorm en daar worden ons erg leuke armbanden aangeboden.
Vervolgens krijgen we nog een rondleiding door het dorp. Erg mooi en interesant ook.
In de hut van de grootmoeder geweest. Daar moesten de mannen eerst naar binnen en daarna de vrouwen. Mannen rechts, en vrouwen links. Zo hoort het in swazi cultuur. Nog enig uitleg gehad over trouwen en hoe het een en ander gaat, wat betrefd het samenleven van mannen en vrouwen, nou geloof mij, dat kunnen wij ons niet voorstellen. :-)
Nog een stempel op de paspoort en hup de bus weer in. Onderweg bezoeken we nog een marktje waar we handgemaakte beelden worden gemaakt, weer leuk en de mini big 5 gekocht. Op het laatst nog een kaarsenmakerij bezocht. Kortom weer een superleuke dag gehad. Nu is het weer tijd voor een buffet.

• 11 Oktober 2014 - 22:15

Johan Van Der Heide:

Erg interessant allemaal. Geweldig wat een reus. Ik zie uit naar het volgend verslag

• 11 Oktober 2014 - 22:16

Johan Van Der Heide:

geen reus maat reis natuurlijk

• 12 Oktober 2014 - 10:53

Ploon Van Schie:

Wat een prachtige reis maken jullie.en leuk dat ik er toch een klein stukje van meekrijg.
    Ik wacht weer op het volgende verslag.
    Groetjes uit Erica