dag 11 - Reisverslag uit Oudtshoorn, Zuid-Afrika van Elsien Fennema - WaarBenJij.nu dag 11 - Reisverslag uit Oudtshoorn, Zuid-Afrika van Elsien Fennema - WaarBenJij.nu

dag 11

Blijf op de hoogte en volg Elsien

18 Oktober 2014 | Zuid-Afrika, Oudtshoorn

Vandaag is er weer 1 jarig en er is een stel 30-jaar getrouwd. De kado's worden op straat uitgedeeld en we gaan zingen voor ze.
Dan kunnen we voor de bus uitlopen om even een wandeling te maken. Het is prachtig wer, dus dat is helemaal niet erg. Kassie verteld dat het vandaag zo'n 40 graden zal worden. Lekker hoor. De bus staat op ons te wachten en we rijden naar George, daar is een stoomtreinmuseum. Ik vind het erg leuk, die oude reut. Niet alleen treinen, maar ook auto's en bussen e.d. we gaan daar ook koffie drinken en krijgen weer wat lekkers van de jarige en het huwelijkspaar. We kunnen dit nuttigen in een oude treinwagon. Weer leuk!
Dan weer in de bus komt er een vraag of er ook verzorgingstehuizen zijn in zuid afrika. Deze zijn er wel, maar erg weinig. En alleen voor blanken. De zwarten nemen hun ouders namelijkin huis. Kassie zijn benaming voor deze huizen is de bananenschilbrigade.
Dan komen we weer struisvogels tegen onderweg. En kasie vertelt een kinderliedje. Deze luidt:
Sy vader is zwart
Sy moeder is grijs
Sy kledingkas is boerderij se prijs
Langnek suringblom
Sy trippel is rooi
En sy praat is een brom
Wat is dit

Dan komen we aan bij de struisvogelboerderij, we krijgen eerst uitleg. Een struisvogel is goed voor de veren, vlees en leer. Legt 14 tot 16eieren om de dag 1 ei. Broedt 42 dagen. De baby ligt met zijn kop tussen de benen in de ei.hij gebruikt zijn scherpe nagels om de schaal te breken.
Dan gaan we naar struisvogel betsy. Ze weet al precies dat ze gevoed wordt, hah rent al voor de verzorger aan. Ik mag ook even voeren. Vind het toch leuk!
Dan gaan wedoor naar adam en eva. Een paar die al 22 jaar bij elkaar is. Ze zijn 25 en 30 jaar oud. Het mannetje is niet zo blij met ons omdat het vrouwtje zit te broeden. Dat laat hij blijken ook.
Dan lopen we door en krijgen de gelegenheid om struisvogel te rijden. Niemand wil. We mogen ook alleen zitten, daar voel ik wel wat voor. Geinig!

Dan rijden we door naar de cango grotten. De foto's spreken voor zich. Was natuurlijk ook weer mooi.
We zitten nu heerlijk op tijd bij het hotel, bij het zwembad. Iedereen is gezellig aan het keuvelen of internetten. En we wachten op het eten. Dit wordt weer een braai. Het is warm, dus heerlijk

• 19 Oktober 2014 - 14:09

Ploon Van Schie:

Iedere dag hebben jullie weer een nieuwe belevenis.Weer heel wat gezien en gehoord dus.Wel erg warm he? Wij hebben ook een prachtige dag gehad wat het weer betreft"de warmste 18 oct. sinds 1921 In Limburg 24.3 gradenGroetjes