Nickerie - Reisverslag uit Nieuw Nickerie, Suriname van Elsien Fennema - WaarBenJij.nu Nickerie - Reisverslag uit Nieuw Nickerie, Suriname van Elsien Fennema - WaarBenJij.nu

Nickerie

Blijf op de hoogte en volg Elsien

16 Juli 2015 | Suriname, Nieuw Nickerie

Vanochtend weer van een heerlijk ontbijt genoten. Daarna moesten we onze koffers weer inleveren en een weekendtas meenemen. We gaan voor één nachtje op pad. Onze gids (Lionel) komt ons om negen uur halen om richting Nickerie te vertrekken. Hij heeft zijn vogeltje weer bij zich. Hij doet dit, om het beestje rustig te houden, zondag zijn er nameljk zangwedstrijden en dan moet het vogeltje zijn hoogste lied zingen.
Maar goed, op pad dus, de eerste stop is Groningen. De naam is te danken aan de groningse boeren. We zouden hier ook even koffie drinken, maar alles is gesloten, helaas.
Wel nog even naar de brulapen geluisterd. Deze zijn op zo'n 8 km afstand, maar we kunnen ze goed horen. Intimiderend bijna.
Zonder koffie dan maar weer in de auto. We stoppen wat later bij een vissersdorpje aan de saramacca rivier. Hier zien we hoe ze de vis, die net vers gevangen is, ingeladen wordt. Het wordt los gestort zeg maar. De vissen komen in een enorme grote hoeveelheid ijs te liggen., dit om het zo vers mogelijk te houden. We kijken nog even bij de steiger ook, dit is behoorlijk vervallen, je durft er bijna niet over te lopen.. Voor tien jaar terug voer er nog een pont over, om naar de overkant te komen, maar er is een brug gekomen en dus de pond is niet meer nodig. En laten ze alles maar vergaan, het is een troep in onze ogen.
We komen nog wel een pompelmoesboom tegen. Dit is een lekkere sappige vrucht die we in Frederiksdorp bij het ontbijt kregen. Even stoppen voor een foto dus. Lionel koopt nog wat droog vis en dan rijden we weer verder. We rijden door het kokosgebied, Coronie. Veel kokosproducten worden aan de weg verkocht. Ik koop ook een flesje. Mijn benen/billen zitten namelijk onder jeukende bultjes. Tijdens de kaaimannentocht, heeft er waasrschijnlijk houtluisof vlooien op mijn bankje gezeten. Ze hebben mevreselijk te pakken gehad. Bennet een speldenkussen, en wat eeen jeuk, pfff dat heb ik weer hoor. Bah.
Maar goed het schijnt dat kokosolie helpt tegen de jeuk.
We rijden naar de lunch, dit krijgen we bij een tante van een van de gidsen van purity, dan eet je wat de pot schaft. Het is rijst/ bami, kip en een stukje vis. Wat een verrassing, haha, nou ja vis hadden we nog niet gehad en ik moet zeggen was best lekker.
Weer verder onderweg naar Nickerie komen we enorme rijstvelden tegen.er wordt zelfs geplant met vliegtuigjes, we krijgen ook nog eentje te zien. Verder zien we uitgestrekte groene rijstvelden en ontzettend veel nattigheid.
Bij het hotel aangekomen, worden we naar onze kamer gebracht, hier kunnen we even bijkbijkomen van de rit en om zes uur worden we gehaald voor de zonsondergang. Dit gaan we zien aan de Brits Guinese kant. Dit doen we op de dijk bij een hindoestaanse tempel, van alle pracht en praal voorzien, ik persoonlijk vind het maar een poppenkast en concentreer me opde zonsondergang. Maar het is helaas bewolkt. We rijden nog een stukje verder, komen dan bij crematieplaats van de hindoestanen, dit wordt nog in het openlucht gedaan, luguber vinden wij dat, maar als we verder door lopen zien we toch nog een mooie zonsondergang. Het is nog steeds welbewolkt maar hij kijkt net onder de wolken door. Mooi hoor.
Nog even een hapje eten, dit keer bami met kip, haha, smaakt weer goed.
De dag is voorbij, en we worden weer naar het hotel gebracgebracht.