Bangkok - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Elsien Fennema - WaarBenJij.nu Bangkok - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Elsien Fennema - WaarBenJij.nu

Bangkok

Blijf op de hoogte en volg Elsien

28 Juli 2016 | Thailand, Bangkok

Vanmorgen konden we rustig aan doen. Er zijn namelijk nog een aantal mensen die ook met de reis meedoen, maar vanmorgen pas aangekomen zijn.
Vandaar dat we om 11:00 uur bij de gids werden verwacht.
Maar moesten wel voor 10:00 uur hebben ontbeten. Voor ons nooit zo’n probleem. Om 7:30 uit onszelf wakker, dus lekker gedoucht en opgefrist en op naar het ontbijtbuffet. Een enorm buffet met alles erop en eraan, stond op ons te wachten. De gids vertelde al, dat in dit hotel nog kaas was en daarna niet meer. Nou dan maar een lekker broodje kaas nog even gepakt. Ook een roerei was weer errug lekker. Dat is dan toch ook echt wel vakantie.

Dus om 11 uur verzamelen. We gaan een boottocht maken over de “river of kings” en door de smalle “klongs” van de stad (Bangkok). Onze boot is niet gebouwd op nederlanders zoals wij. Hah. passen amper tussen de bankjes, maar goed er is plaats genoeg, dus dan maar achter elkaar.
We varen langs allerlei gebouwen en dingen. De gids vertelt onderuit over van alles en nog wat.
We zien goed het verschil tussen arm en rijk. Het bijzondere is, dat het allemaal door elkaar woont.
De gids vertelt over de koning, hij wordt door de Thaise bevolking zeer geprezen.
Door de stad, kom je hem dan ook vaak tegen op grote foto’s. Zelfs achterop auto’s zie je staan: respect voor de King. Dit is dan niet Elvis Presley die wordt bedoeld. En mensen hebben ook allemaal een portret van de koning in de hal hangen

Thailand heeft veel verschillende gewoontes, zoals dat elke dag een kleur heeft. Deze kleur is dan belangrijk voor je. Als je bijvoorbeeld op maandag bent geboren dan is de kleur geel. (zoals de koning) Ben je op vrijdag geboren dan is lichtblauw belangrijk (zoals de koning) Bij veel huizen zag je dan ook een gele vlag en een blauw vlag voor de koning en de koningin hangen.
Zondag – rood – zon, Maandag – geel – maan, Dinsdag – roze – mars, Woensdag – groen – mercurius, Donderdag – oranje –jupiter, Vrijdag –lichtblauw – venus, Zaterdag – paars – saturnus.
De kleuren hebben verder allerlei betekenissen, waar mensen in geloven. Op welke dag je geboren bent hangt daar dus vanaf. Bijvoorbeeld in relaties, of wanneer je een huis koopt, wanneer je trouwt, een persoon begraven wordt. Wij zijn allebei op maandag geboren, volgens het Thais geloof is dat niet het ideale startpunt voor een langdurige relatie.

Verder zagen we offerhuisjes voor de huizen staan. Deze moeten speciaal door een monnik worden geplaatst. Hier worden offers gebracht, ook worden er flesjes fanta en eten neergelegd. De mensen geloven dat ze dan in een volgend leven genoeg te eten en te drinken hebben. Alles gebeurd met een reden en de mensen zijn zeer (bij)gelovig.

Bij een tempel aan de rivier hebben we de vissen gevoerd met wit brood. Tijdens het voeren moest je een wens doen, wat je in je volgend leven graag beter wilde hebben. Er wordt gelooft dat je meerdere levens hebt.

De gids heeft nog veel meer voorbeelden verteld, maar daar zal ik jullie verder niet mee lastig vallen.

Na de boottocht hebben we een wandeling gemaakt over de grootste bloemenmarkt van Thailand. Het zag er allemaal prachtig uit. Veel bloemen werden op ijzerdraad geregen. Dit kun je dan kopen voor ongeveer 10 bath en bijvoorbeeld aan je spiegel van de auto hangen. Het brengt dan geluk en veiligheid in het verkeer. Ook kun je het geven voor een verjaardag of voor moederdag.
Verder werden er enorme bloemstukken gemaakt, voor als er bijvoorbeeld iemand is geslaagd.
Ook voor offers bij de tempel worden de bloemen gebruikt. Best mooi hoor, en voor onze begrippen niet duur.
Bloemen worden stuk voor stuk voorzien van een plastic zakje met water, daarna worden ze verwerkt op een krans van stro.

Na de bloemenmarkt rijden we terug naar het hotel. De gids vertelt hier nog weer verder over de gewoontes en geloven van de Thaise mensen.
Onder ander wordt er nog verteld dat de boeddha beeldjes zeer heilig zijn. Het is geen handelswaar. T-shirts met afbeeldingen van boeddha worden niet getolereerd, ook bijvoorbeeld een tattoo of als een tuinkabouter in je tuin is niet respectabel.
In Thailand kun je dan ook geen beeldjes van boeddha kopen. Echter je kunt ze wel huren. Dit wordt dan huren voor het leven. (haha, een probleem is er om opgelost te worden).

Vanmiddag op tijd terug bij het hotel, we kunnen zelfstandig nog even op pad. We gaan naar het Lumpinipark. We maken gebruik van een tuktuk. Haha er was ons gewaarschuwd dat je goede afspraken moet maken met de chauffeur, anders cross je zo de hele stad door. Dus dat heb ik dan ook maar even heel resoluut gezegd. Aangekomen bij het park, probeerde hij ons toch nog naar het shoppingcenter te lokken. Toch maar even afgewimpeld.
Het park was prachtig. Veel varanen gezien, eentje was een vis aan het opschrokken. De geur wil je niet weten. Toen te voet weer terug naar het hotel. Onderweg veel gezien en veel geroken, haha. Je hebt spontaan geen honger meer.

Vanavond om 18:00 weer verzamelen voor een briefing. Nog even wat dingetjes besproken over het verkeer en het verloop van de reis. Toen zijn we met zijn allen naar het buffet gegaan. Een welkomstbuffet. Met echt alles erop en eraan. Zeer luxe en heerlijk eten.

• 28 Juli 2016 - 05:42

Renate :

Leuk om te lezen! Was vast een hele leuke eerste dag!

• 28 Juli 2016 - 06:52

Johan :

Wat weer een mooi verhaal. Ik wacht al weer op de volgende.

• 28 Juli 2016 - 09:28

Astrid:

heel erg mooi Leo en Elsien,en nog veel plezier

• 28 Juli 2016 - 09:33

Cobie Vis:

Leuk om jullie reis te kunnen volgen.
    Herkenbaar en vast veel o ja momenten.
    Zoals de kleuren per dag, was ik even vergeten.
    Ligt de koning weer in het ziekenhuis?
    Volgens mij "woont" hij daar! ;-)
    Geniet van alle indrukken en ik blijf jullie op de voet volgen.

• 28 Juli 2016 - 10:42

Pieta Fennema:

Leuk te lezen wat jullie zien en beleven!

• 28 Juli 2016 - 15:19

Ploon Van Schie:

Jullie hebben heel wat gezien vandaag Fijn hoor, Geniet er maar van.!!

• 28 Juli 2016 - 16:18

Karel:

Prachtig wat mooi, als ik jullie verhaal lees zie ik het bijna voor me. Bedankt voor dit moois en wij wensen jullie een fijne dag en tot de volgende keer.

Groeten van Hammy en Karel Wilts