Fes - Erfoud - Reisverslag uit Rabat, Marokko van Elsien Fennema - WaarBenJij.nu Fes - Erfoud - Reisverslag uit Rabat, Marokko van Elsien Fennema - WaarBenJij.nu

Fes - Erfoud

Blijf op de hoogte en volg Elsien

05 Oktober 2017 | Marokko, Rabat

Fes – Erfoud

Vandaag een lange rit in de bus voor de boeg (470 km). Dus ook iets vroeger op staan. Een half uurtje eerder, dus dat is wel te doen. Ik heb heerlijk geslapen en voel me gelukkig ook weer goed.
Dus eerst maar eens ontbijten. Lekkere stokbrood en een heerlijk kopje koffie. Dat koffie is goed hier. Ik heb wel eens mindere koffie gedronken. Zolang je zelf de melkkan maar in de hand hebt, dan is het goed.
In de bus vertelt Aziz dat er veel mensen ziek zijn , hij zelf ook. Het kan echt aan van alles liggen. De warmte, het eten, zeg het maar. Aangezien er geen wc in de bus is, zegt Aziz dat we maar aan moeten geven, wanneer we naar de wc moeten. Maar dat we ook wel een aantal stops hebben, waar we kunnen plassen.

Aziz vertelt ons over de nomaden in Marokko. Je hebt zeg maar half-nomaden en vol- nomaden. De “halven” verblijven bij mooi weer in de stad en in de winter in de bergen. Ze maken dan dingen om zomers in de stad te verkopen. De echte nomaden verblijven het hele jaar in de bergen. Ze blijven weg bij de mensen. Hebben hun eigen familie en schapen. Ze zijn zelfvoorzienend. Alleen bij hoge uitzondering komen ze naar de stad om wat te kopen. (bijv. medicijnen). We zullen de echte nomaden dan ook niet zien. Die zitten verder in de bergen. Ze willen niet gestoord worden. Er zijn ongeveer nog 50000 nomaden in Marokko. Langs de weg zullen we vast nog wel tenten tegen komen. Maar dat zijn niet de echte nomaden. Dat is meer voor de toeristen.
We rijden ondertussen door de midden atlas gebergte. We genieten van mooie vergezichten. De zon staat ook al hoog aan de hemel.

We rijden langs de stad Imouzer. Daar zien we weer vele mannen op het terras zitten. En dat in de morgen. Dus daar worden opmerkingen over gemaakt als, moeten deze mensen niet werken ofzo? Waarop Aziz antwoord dat het veelal landbouwarbeiders zijn. Deze mensen gaan al heel vroeg aan het werk en zijn dus ook vroeg vrij.

Dan komen we in Ivram, hier is de laatste leeuw van Marokko neergeschoten. Er is dan ook geen groot wild meer in Marokko. Wel mouflons, gazelles, apen, vossen, slangen, schorpioenen en hazen.
We kunnen hier de bus even uit om een kop koffie te drinken en om de leeuw te fotograferen(beeld)
Dit is een echt toeristen plaatsje. In de winter ligt hier sneeuw.

Dan rijden we door een bossig gebied met veelal cederboompjes. De regering is bezig met herbebossen van de gebieden. Jonge cederboompjes worden door het hele land opnieuw gepland.
Dan worden we in de gelegenheid gesteld om lekker even door het bos te wandelen. (wel de weg volgend) iedereen is daar eigenlijk wel voor in. Lekker een ochtendwandeling. En daar gaan we dan in een grote kudde achter de bus aan. Die verderop op ons staat te wachten. Prachtige cederbomen staan hier. De kans dat we aapjes(magot aapjes) zien is aanwezig, maar ik kan me voorstellen dat die zich verstoppen voor zo’n grote groep mensen, dus die zien we dan ook niet. De temperatuur is heerlijk. Het is ook nog vroeg. Lekker hoor, al kletsend komen we dan weer bij de bus. Waar we vervolgens verder rijden.

We zien steeds vaker honden aan de kant van de straat lopen, deze honden zien er goed uit. Ze zijn van de nomaden. De honden gaan in de bochten liggen en krijgen dan brood van de chauffeurs die er langs komen. Dit hondenras is beschermd (aydi heet het ras)

In het stadje Saida aangekomen stopt de bus weer, echter niet omdat wij eruit moeten. Maar de busboy Aziz gaat onze lunch halen. Hij deelt het dan in de bus uit. We krijgen eerst allemaal een zakje, dan een brood, hmmm en dat ruikt lekker. Het is nog warm ook. Ik zeg nog we zullen er wel geen kaas op krijgen. En ja hoor daar krijgen we ook nog gouda kaas. Een toetje, een lepeltje, een flesje water en nog een banaan en appel. Nog even rijden en dan stoppen we bij een restaurantje waar we het kunnen nuttigen. Er wordt ons wel verzocht om daar wat drinken te kopen. Dat is geen probleem lijkt mij.

Na de lunch moeten we nog 230 km rijden.
We zien steeds meer huizen die van leem gemaakt worden. Deze gaan volledig op in de omgeving. Je ziet ze bijna niet . Een nadeel van leem is dat het met regen toch wegspoelt, waardoor mensen vaak moeten herstellen. Een voordeel is, dat het materiaal gewoon aanwezig is.
Deze huizen zie je met name in het zuiden.
Door de bezetting van de fransen, die het zuiden blijkbaar niet zo hoog in het vaandel hadden. Zij ontwikkelden het nuttige noorden van Marokko en het onnutige zuiden van Marokko, waardoor het zuiden in alles achter bleef. De mannen trokken hier weg. Er was namelijk totaal geen werk. En hun gezin onderhouden werd steeds moeilijker, ook omdat het landbouw moeilijk is, omdat het zo droog is. De nieuwe koning ziet toch dat dat niet goed is en investeert weer meer in het zuiden. Zo is er nu stroomvoorziening en waterleiding. Daardoor kunnen mensen weer meer.

Een fotostop bij een kloof/tunnenl. Het is er prachtig, maar gelijk worden we weer lastig gevallen door verkopers met hun spulletjes. Dit keer hebben ze kamelen gemaakt van riet. Het ziet er erg leuk uit, maar ja wat mot je er met? Dus nee ik koop het niet.

We merken ook dat we steeds verder naar het zuiden komen, de vrouwen zijn meer gesluierd. Wel lopen ze gewoon over straat. Ook zien we veel kinderen langs de straat spelen. Geweldig.
Dan nog een laatstefotostop bij een oase. Prachtig. Tussen twee droge bergen in ligt een dal met groene bomen. Daar komen ook direct twee meisjes omhoog geklommen. Haha, ze ruiken geld. En ja hoor natuurlijk zijn er mensen die ze graag op de foto willen. Deze mensen betalen de meisjes ervoor. Ik zie ze later stiekem geld tellen. Hahah, gelijk hebben ze, als de mensen zo dom zijn om ze te betalen prima toch.

Dan eindelijk maar toch tegen half zeven doemt het hotel op. Wat prachtig echt waar het is echt een vakantieoord met palmbomen. Overal leuke zitjes en een zwembad. Wel trekken er donkere luchten in de verte naar ons. En ja hoor tegen half acht begint het toch te hozen en te waaien. Niet normaal. Het is ook allemaal zand wat langs waaide. Dan hebben we nog een heerlijk lopend buffet. Het smaakt allemaal weer goed.

• 05 Oktober 2017 - 12:40

Johan,:

Alweer een indrukwekkend verslag. Lees het steeds met veel plezier. Fijn Elsien dat je je weer prima voelt. Op naar het volgend traject. We wachten weer af. Gr.