Erfoud-Tinehir - Reisverslag uit Rabat, Marokko van Elsien Fennema - WaarBenJij.nu Erfoud-Tinehir - Reisverslag uit Rabat, Marokko van Elsien Fennema - WaarBenJij.nu

Erfoud-Tinehir

Blijf op de hoogte en volg Elsien

05 Oktober 2017 | Marokko, Rabat

Erfoud – Merzouga – Tinehir

Gisteren laat in het hotel aangekomen, dus ook bet laat op de kamer. Het stinkt behoorlijk, maar we gaan eigenlijk al snel weer naar buiten om de mooie palmbomen te fotograferen. Van buiten is het echt een prachtig hotel. Maar binnen in onze kamer is het vreselijk. Ook de airco stopt ermee. Dus warm en stank, dat kun je zelf wel raden. Nou ja, om elf uur ga je ook niets meer regelen om het goed te krijgen. Aangezien e er toch weer op tijd uit moeten, leggen we ons er maar bij neer. En op tijd is dan om vijf uur op staan. Eigenlijk was ik wel blij. Ik wil me douchen en ik zie dat het allemaal niet erg schoon is. bah. Ik besluit om gewoon maar even te wassen.
Dan om zes uur staan er zeven vier x vier auto’s klaar, per 5 personen verdelen we ons in de auto’s. Het is nog erg donker, we zien nu ook dat het goed heeft geregend vannacht. De wegen zijn op bepaalde plaatsen weggespoeld. Maar we zijn heel wat mans met de 4 x 4 wagens. Dan komen we in de woestijn. Daar stappen we uit, en de berbers met de dromedarissen staan al klaar. Per twee personen gaan we met een berber mee en kunnen we op de dromedaris stappen. Oei, oei, oei dat is toch altijd wat. Maar we zitten, dan moeten we omhoog. De berber, in ons geval Mohammed zegt “naar achteren” haha, dat verwacht je toch niet. Eindelijk maar toch staan we, en daar gaan we, de duinen in. Op naar de opkomende zon. Onderweg vraagt Mohammed nog een paar keer om de camera. Die geven we bereidwillig af. Toch altijd leuk die foto’s. Aangekomen bij de duinen worden we op de duin gebracht door Mohammed, ook hier worden weer foto’s gemaakt. Allemachtig, prachtig, horen we ook telkens maar weer van de berbers. Haha wat een show. Dan komt de zon op. Wat een mooi weer hebben we erbij. We zien hem volledig opkomen. En weer allemachtig prachtig!
Als we een beetje uitgekeken en uit gefotografeerd zijn, dan willen we wel weer naar de dromedarissen, maar nee wij mogen nog niet. Eerst de chinezen, nou die gaan zomaar niet mee, tjonge, jonge wat een volk is dat. Ze luisteren gewoon niet. De berbers komen keer op keer weer naar boven om ze te halen, maar ze blijven gewoon staan en lopen zelfs weer weg. Wat een verhaal, echt waar, je gelooft het niet.
Eindelijk maar toch gaan de dromedarissen met de chinezen terug. Wij moeten wachten tot de dromedarissen voor ons weer terug komen. Nou prima. Wij weer op de dromedaris klimmen. Ook nu worden er weer foto’s gemaakt. Toch lief he? We zeggen nog, we mogen Mohamed wel wat fooi geven. Dan terug stappen we van de dromedaris af. Er wordt een kleedje voor de dromedaris gelegd en wij moeten er op gaan zitten. De berber komt bij ons zitten en pakt zijn tasje uit. Daar zitten allerlei souvenirs in, die kunnen we natuurlijk kopen. Ach ja, wat doe je dan he? Maar ik vind de souvenirs nou niet echt geweldig. En ook best nog aan de prijs. Maar hij zegt dat het voor zijn familie is. Tja en hij heeft ons toch goed verzorgd? Haha, we trappen erin. Kopen een soort van sieradendoosje. Later zien we dat er ook mooi kamelen verkocht werden. Als ik dat had geweten….
Weer in de auto terug naar het hotel, inmiddels is het weer licht geworden en kunnen we ook zien hoeveel het heeft geregend. Best veel dus. Bij het hotel weer gekomen, hebben we een uur om ons te verkleden en te ontbijten. Achteraf gaat dat best.
Om 10 uur vertrekken we dan weer. Maar naar een aantal kilometers, moeten we ons keren. De weg is afgesloten. Dat betekend dat we zo’n 130 km om moeten rijden. Poeh, dat is best veel.
Maar goed het is niet anders, dezelfde weg als gisteren, dat was een mooie route dus geen probleem.
Onderweg wordt de bus nog staande gehouden, de chauffeur reed te hard. Hij moest natuurlijk tijd inhalen, haha. We besluiten met de bus allemaal 10 dirham te betalen en zo is zijn boete ook weer betaald.
Eindelijk maar toch zijn we dan tegen half drie bij de lunch. Die nuttigen we vandaag bij een familie. Wat weer een geweldige locatie. En wat een geweldige mensen. Enthousiast verwelkomen ze ons en ze brengen de tajines binnen met veel lawaai. Wat mooi. En wat eten we lekker. Tajine met groenten. Dan een kipspies van de barbecue en dan nog een tajine met aardappel en groenten. HEERLIJK. Dan hebben we nog dans en muziek en een verkleedpartij. Wat een moeite wordt er voor ons gedaan. Terug naar de bus, op het programma staat dat we nog naar een todrakloof gaan. Maar ook nu gaat het regenen. Dan is het niet erg vertrouwd om te gaan, het onweert ook. Dus dan maar naar het hotel. Zijn we daar nog even lekker aan het relaxen.

• 05 Oktober 2017 - 20:56

Johan, :

Zo dit verslag ook met veel interesse gelezen. Toch ook een iets mindere dag. Kan ook. Op naar de volgende tocht.

• 05 Oktober 2017 - 21:04

Pieta:

Weer een bijzondere belevenis vandaag!
    Leuk hoor! Jammer van jullie overnachtingshotel, maar dat ligt ook weer achter jullie. Op maar het volgende adres!
    Groetjes doeiiii

• 06 Oktober 2017 - 09:41

Cobie Vis:

Weer een leuk verslag, zie het helemaal voor me!