Ouarzazate – Marrakech - Reisverslag uit Ouarzazate, Marokko van Elsien Fennema - WaarBenJij.nu Ouarzazate – Marrakech - Reisverslag uit Ouarzazate, Marokko van Elsien Fennema - WaarBenJij.nu

Ouarzazate – Marrakech

Blijf op de hoogte en volg Elsien

09 Oktober 2017 | Marokko, Ouarzazate

Ouarzazate – Marrakech

We rijden langs de filmstudio’s, Ouarzazate uit. Je gelooft het niet, deze zijn van papier machee gemaakt. Vanuit de verte ziet het er nog goed uit. Verderop staat nog een gloednieuwe filmstudio die door de Amerikanen en Italianen is gemaakt. Je ziet het ook op de rotondes dat dit stadje iets met films te maken hebt. Ze zijn mooi versiert.
Dan gaan we door het hoge atlas gebergte. Wat een prachtig gebied. Werkelijk waar. We hebben alle kleuren voorbij zien komen. Rood van ijzer en groen van zout. En dat allemaal in 1 berg te zien. Allemachtig prachtig zouden de Marokkanen zeggen. Halverwege hebben we een koffiestop. Maar koffie duurt ons over het algemeen te lang en dus maar cola. Maar ook dit duurt lang. Terwijl we als tweede de bus uit waren en ook als tweede bij de toonbank stonden.
Hier is ook nog een winkeltje met keramiek. Ook weer leuk natuurlijk, maar niets zo leuk gevonden om ook daadwerkelijk te kopen. Dan hup de bus weer in. Weer langs mooie vergezichten. We willen dit allemaal graag op de foto vastleggen natuurlijk, maar ja we kunnen niet overal stoppen. Dus dan maar wat door het raam en op hoop van zegen dat het lukt.
Toch ook nog een fotostop. We kunnen op een dakterras mooie foto’s maken. Keuvelen nog wat met medepassagiers en gaan toch ook nog even wat lekkers in het winkeltje kopen. Maar daar komt ook net een bus met Fransen aan. Dus lekker druk. O, o, we hadden maar 20 minuten. De busboy Aziz komt ons zelfs halen, het duurt hem te lang.

Op tijd zijn we al bij het hotel, we krijgen daar een lunch. Alles weer ontzettend lekker. Na de lunch halen we onze kamersleutel en brengen onze koffers naar de kamer. We hebben om drie uur afgesproken om met nog drie mensen naar het Djemaa El Fna plein te gaan. Aziz had het over anderhalf uur lopen, maar google maps geeft aan 45 minuten. Dus we gaan lopen. Het is 1 lange weg, dus niet moeilijk. Zien in de verte de Minaret waar het plein bij ligt in een nevel van stof gehuld. Is eens wat anders dan mist. Het klopt ook na 40 minuten lopen we het plein op. 1 van de medereizigers kent de weg, zij is al vaker in Marrakech geweest. We gaan eerst een cola drinken op een dakterras, kunnen we mooi het plein over kijken. De ober verwelkomt ons. Hij praat als een geit. Haha, Hilarisch
Uitkijkend op het plein zien we nog twee medereizigers lopen. En na een keer geroepen te hebben houden ze ons ook gezelschap.
Dan toch maar eens de souk in. Jonge jonge wat een reut verkopen ze hier. Keramiek, leer, stof, kruiden noem maar op. Wel een gezellige sfeer. Straatje in, straatje uit slenteren we erdoor. Dan komen we op een andere plein. Ook daar schijnt nog een leuk dakterras te zijn. Dus daar ook nog even wat drinken. Alcohol is er niet bij, dus allemaal aan de cola.
Na weer wat uitgerust te zijn, gaan we weer verder met slenteren door de souk. Het is erg leuk.
Behalve dan dieren die verkocht worden. Of waar je mee op de foto mag, zoals cobra’s en aapjes. Dat vind ik toch wel zielig. Dus dat doen we dan ook maar niet.
We eten een pizza bij een restaurant op het plein. We zien het donker en drukker worden. Tjonge jonge, wat een mensen. Na het eten gaan we ons er ook nog even in mengen. Pff wat een gedoe. Eerst lopen we langs de eettentjes. Iedereen wil ons naar binnen praten. Op zich is dat nog niet zo erg, maar ze blijven maar zeuren. Bah wat irritant op een gegeven moment. In de eettentjes hangen ook schapenkoppen. Ieks, dat is niet fijn. We lopen ook snel door. Dan komen we weer tussen de massa. Hier staat een groep mensen te kijken naar iets, nieuwsgierig als we zijn gaan wij ook kijken. Er gebeurt niet veel. Ik kijk om en onze medereizigers waarschuwen dat ze zakkenrollers zien. Let maar op. En ja hoor, dan zie ik het gedrag ook. Dan hebben we het ook wel snel gezien en besluiten uit de drukte te gaan. Maar dan is het wel fijn om met meer mensen te zijn. We letten goed op elkaar. Een van de groep zegt ineens stop eens. En ja hoor, daar lopen toch weer jonge mensen verdacht langs ons heen. We besluiten om van het plein af te gaan. Ik zie nog allerlei mensen zitten, die iets doen voor geld. De een speelt twee noten op een viool, de ander zingt een vals liedje en weer een ander houdt alleen zijn hand op, zittend in een rolstoel. In wat voor wereld zijn we beland??

We gaan een taxi zoeken, deze al snel gevonden. Man o man, wat een coureur. Hij manoeuvreert eerst al zijn auto tussen twee auto’s uit. Best knap. Maar dan de drukte in. Het rijdt allemaal op hun eigen manier. Koetsen met twee paarden, brommers, fietsers. En allemaal door elkaar. Het is een wonder dat het allemaal goed gaat. Nadat de chauffeur, twee meiden op de scooter even de les leest en later nog een middelvinger omhoog steekt naar een ander automobilist komen we toch veilig aan bij het hotel. Daar drinken we nog een borrel en dan is de dag ook wel mooi geweest.

• 09 Oktober 2017 - 08:03

Johsn, :

En zo vliegen de dagen voorbij. Een reis waar je veel krijgt te zien en een land met een veel ander cultuur dan bij ons. Veel plezier verder. Gr. van uut Knaol.