stadswandeling Paramaribo, 10 jul 2015 - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Elsien Fennema - WaarBenJij.nu stadswandeling Paramaribo, 10 jul 2015 - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Elsien Fennema - WaarBenJij.nu

stadswandeling Paramaribo, 10 jul 2015

Blijf op de hoogte en volg Elsien

10 Juli 2015 | Suriname, Paramaribo

Na een goede nachtrust van Leo (die van mij hebben we het maar niet over). Zijn we naar het ontbijt gegaan. Heerlijk buiten onder een houten overkapping. De zon schijnt al. Maar met een klein briesjeerbij is het nog prima te doen.
De vogels zijn ook gezellig aanwezig. Deze worden namelijk gevoerd met een enorme hoveelheid bananen en brood. Er zitten ook twee dikke kikkers onder.
Om half negen werden we opgewacht door de hostes, Alexandravan Purity. Zij komt ons het eéén en ander uitleggen over het verloop van de reis. Het blijkt dat we met vier personen de reis gaan voortzetten. Wij en nog een stel dus. We hadden elkaar al ontmoet.
Om negen uur moeten we ons dan melden bij de receptie. Daar komt een gids ons halen voor een rondwandeling door Paramaribo. Het wordy al lekker warm. Dus eerst maar een lekker koud flesje water geregeld.
We komen de hele stad door. En zien en horen erg veel. We zien veel oude houten gebouwen. De één beter gerenoveerd dan de ander. Het ziet er prchtig uit. Een ptachtige kathedraal, fort zeelandia, verschillende standbeelden van belangrijke mensen. Ook van koningin wilhelmina. Ondertussen verteld onze gids (Lionel)ons over het heden en verleden van Suriname. Een synagoge en een mskee staanpal naast elkaar. Hoe is het mogelijk. Maar wat mooi dat het toch nog ergens kan op deze wereld.
Op het laatst van de stadswandeling nog even over de surinaamse markt. Dit is een overdekte markt met allerlei groente,fruit en specerijen. Alles wordt mooinaangeprezen. Debsperzieboontjes worden netjes in een toren gestapeld. Er wordt niet geschreeuwd door de handelaren. Men biedt hun wwaar zo ooi mogelijk aan, in de hoop dat je dan bij hun wat koopt. We hebben nog wat kunnen proeven. Onder andere een stukje peulvrucht av een boom. Zo hé, wat was dat zuur. We gingen er behoorlijk scheel van kijken. Wel weer een ervaring rijker. Dit kopen we dus niet zelf;-)
Opvallend in paramaribo is, dat er veel mensen lopen met een kooitje in hun hand. Daarin sit een klein zangvogeltje. Ook onze gids heeft er één bij zich. Het vogeltje schijnt erg duur te zijn. De vogels worden gehouden, zoals wij een hond houden. Het vogeltje gaat dan ook overal mee naar toe. Wel leuk!
Tegen half twee waren we terug bij het hotel. Inmiddels was het al bloedheet, dus besloten we om vanmiddag in het zwembad van het hotel te gaan zwemmen en relaxen. Het was heerlijk.
Wel in de schaduw hoor, want tijdens de stadswandeling best alweer verkleurt (lees rood).
Daarna nog even afkoelen in de kamer en opfrissen voor het avond eten in restaurant het vat. En dan is dag twee ook weer afgesloten.

• 11 Juli 2015 - 09:12

Renate:

Leuk verslag, vooral de kikkers hihi!! Hoop dat je snel lekker kunt slapen..

• 11 Juli 2015 - 09:24

Herman Meppelink :

Leuk verslag allemaal heel herkenbaar, inderdaad de moskee en de synagoge zijn buren,is ons ook opgevallen

• 11 Juli 2015 - 10:20

Ploon Van Schie:

Jullie hebben al heel wat gezien in 2 dagen tijd..Ik hoop wel dat de ogen weer recht staan .haha

• 11 Juli 2015 - 10:54

Pieta:

Toen ik las over de kikkers, dacht ik hier moet Renate dus niet heen haha.
    Leuk van jullie te lezen en te zien. Zo reis ik ook weer een beetje met jullie mee!!

• 11 Juli 2015 - 11:47

Karel Wilts:

Genieten maar jullie, wij genieten van het verslag. Groetjes van Hammy en Karel. Heel veel plezier daar!

• 11 Juli 2015 - 21:03

Linda Koeman:

wat leuk om te lezen hoe het met jullie gaat en wat een luxe met zijn vieren op pad heel wat anders dan met 34 in zuid Afrika heel veel plezier en geniet met elkaar en zie uit naar je volgende verslag

• 12 Juli 2015 - 11:35

Johan V.d.Heide:

Weer leuk om even een verslag te lezen. Fijne belevenis om in zo'n stad even een rondleiding te hebben. Genieten en tot het volgend verslag. Gr. Jo-Lie