Frederiksdorp 2 - Reisverslag uit Nieuw Amsterdam, Suriname van Elsien Fennema - WaarBenJij.nu Frederiksdorp 2 - Reisverslag uit Nieuw Amsterdam, Suriname van Elsien Fennema - WaarBenJij.nu

Frederiksdorp 2

Blijf op de hoogte en volg Elsien

12 Juli 2015 | Suriname, Nieuw Amsterdam

Na een lange warme nacht, onder een klamboe, werden we om half negen bij het ontbijt verwacht. De tafelwas gedekt en een ei werd al voor ons gebakken. Samen met nog een gezin kunnen we gezellig aan tafel genieten van het ontbijt, gezellig hoor. Ook krijgen we pompelmoes, fruit. Is best lekker.
De dagbegint dusweer goed. Tegen halftien moeten we ons dan melden bij desteiger. We gaan met de tentboot dolfijntjes spotten in de monding van de commewijne rivier. We hebben best veel dolfijntjes gezien, maar het was lastig foto's te maken, omdat ze niet zo hoog sprongen. Dit komt doordat het water te brak is. Door eb en vloed vermengd het zoet en zout water met elkaar. Te zoet water schijnen dolfijnen dus niet zo prettig te vinden en daardoor springen ze niet zo hoog. Maar toch zien we er wel vrij veel.
Het begon uiteindelijk te regenen en toen zijn we naar deplantage werk en rust gegaan. Daar stond een tractor met een hoge kar erachter op ons te wachten. Hiermee zijn we over een gedeelte van de plantage gereden. Ondertussen vertelde Albert ons over het heden en verleden van de plantage. Vroeger was het een suikerrietplantage en nu is het een veebedrijf met 6000 vleeskoeien, een garnalenkwekerij en een tilapia kwekerij. Dit op een totaal oppervlakte van 1,6 km breed en 7 km diep. Behoorlijk wat dus.
Helaas hadden we een aantal fikse buien onderweg, maar doordat we maar met zijn vijven in de kar zaten, konden we af en toe van plaats wisselen zodat we zo droog mogelijk de tocht konden maken. Anders hadden er dekzeilen voor de zijkanten gemoeten. En dan hadden we niks meer kunnen zien. Ondanks de regen, was het toch leuk.
We konden op de plantage nog genieten van een lunch. Bami, nasi, satesambal, kip en kousenband. Was weer goed voor onze buiken. Hmmm, wat weer lekker.
Het is de hele middag blijven regenen, dus we hebben maar genoten van een cola en een biertje op het terras. 'S avonds krijgen we rotti, gemaakt door de mama van de plantage. Lekker hoor, het is een soort wrap gemaakt vsn aarappelen, daarop doeje kousenband en aardappels en kippenpootje. Kip is blijkbaar wel ffavoriet bij de surinamers, we hebben tot nu toe alleen nog maar kip bij het eten gehad.
Na heteten toch vrij snel ons warme hok ingegaan, omdat we weer helemaal lek geprikt werden door de muskieten, grrr....
Dan maar op tijd naar bed.

• 15 Juli 2015 - 10:05

PloonvanSchie:

Hallo jullie hebben weer heel wat gezien en beleefd .Leuk.Ik hoop dat er ook vandaag weer een fijne dag volgt, Veel plezier en groetjes uit Erica

• 15 Juli 2015 - 14:09

Herman Meppelink:

Alles heel herkenbaar de Suriname rivier Commewijne rivier de geluiden en de muskieten.
    Nieuw Amsterdam (fort) en Frederiksdorp vonden wij prachtig. Bij Frederiksdorp en in het district Commewijne zijn prachtige fiets routes.
    Veel plezier nog als bakra 's in Suriname