Chang mai- monnikendag - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Elsien Fennema - WaarBenJij.nu Chang mai- monnikendag - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Elsien Fennema - WaarBenJij.nu

Chang mai- monnikendag

Blijf op de hoogte en volg Elsien

02 Augustus 2016 | Thailand, Chiang Mai

Chang Mai, monnikendag.

Om 5:20, worden we vandaag gewekt door de wake-up call. Beetje vroeg. 5:30 was de afspraak. Hah.
We gaan vandaag monniken voeren (offeren). Althans zo noem ik het dan maar. 10 van de 34 mensen van onze groep wilden er wel aan mee doen. Lijkt misschien niet zoveel, maar aangezien er 9 kinderen in de groep zitten valt het nog wel mee. Maar goed we gaan naar de berg Doi Suthep. Het offeren gebeurd tussen 6 uur en 7 uur. De monniken zijn nog kinderen die op een of ander manier niet door hun ouders opgevoed kunnen worden (drugs, drank, overlijden). De monniken komen elke dag langs voor de offers van de mensen en geven dan een mantra af. Zodat mensen veel geluk hebben in hun leven.
Giel vertelt erover en vind het ook nog steeds wel een beetje een poppenkast. Een dure BMW staat er met de kofferbak volgeladen te offeren aan de monniken. Er staan wel 10 monniken voor de auto, de man zal dus heel veel geluk en gezondheid krijgen.
Wij echter krijgen maar 1 monnik (vind ik ook meer dan genoeg hoor). We kunnen een schaaltje met offerspullen pakken (Giel heeft deze gekocht), daarop ligt o.a een pakje drinken, snoepjes, beetje rijst, worstje. Dan komt een monnik naar ons toe. We kunnen met vier vrouwen tegelijk, er komen vier monniken aan. Giel heeft vertelt hoe we de offer moeten brengen. Eerst leg je de offer in de schaal van de monnik. Dan doe je je schoenen uit(oeps vergeten) en dan kniel je voor de monnik. De monnik zegt een mantra en ik zeg “satoe” dankjewel. Veel geluk in mijn leven krijg ik hierdoor. Ben benieuwd. Ook Leo doet hetzelfde ritueeltje. We kijken nog even naar andere monniken en dan hebben we het gezien. Er is nog een klein watervalletje even verderop. Hier lopen we nog even naar toe. Altijd leuk!

Terug in het hotel kunnen we dan ontbijten. Het is ongeveer kwart over 7, mooie tijd dus. Het ontbijt smaakt heerlijk. Na het ontbijt hebben we de ochtend vrij. We gaan ons lekker rustig aan douchen en opknappen. Dan gaan we de oude stad Chiang Mai verkennen. Het is nog erg rustig. Dan maar kijken naar de tempels. Wat een poespas. Veel versiering.
Onder het lopen komen we ook nog bij twee scholen langs. We kunnen gluren door de hekken. Bij de een waren ze met een bal bezig en bij de andere deden ze een soort vechtsport. Konden gewoon kijken. Leuk hoor.
Het is een mooie wandeling. Wel wat tempels van buiten gezien, maar niet overal naar binnen geweest. Onder het lopen worden wel 100000 keer gevraagd of we een taxi willen, pffff en elke keer zeggen we beleefd no thank you. Hoe geduldig moet je zijn.
We nemen nog een burger en dan wordt het tijd dat we terug lopen naar het hotel, want vanmiddag hebben we nog een excursie naar de tempel op de berg. Om kwart over twaalf terug, even opfrissen en dan om half 1 weer beneden staan. Kan net.

We rijden met de bus naar de doi suthep tempel. Deze tempel ligt boven op de berg. Het is een grote tempel. Het verhaal wil dat er een relikwie is gevonden (een schouderbeen van een boeddha) Een deel werd bij de koning op de rug van een witte olifant gezet die losgelaten werd in de jungle. Volgens de legende beklom de olifant de berg Doi Suthep. Daar trompetterde hij drie keer en viel dood neer op de heuveltop. Dit werd geïnterpreteerd als een teken en koning Nu Naone gaf de opdracht voor de bouw van een tempel op de berg.
We stappen uit de bus en moeten 360 treden beklimmen om boven te komen. Dat doen we dan ook maar. Daar legt Wow ons uit wat er allemaal gebeurd in de tempel.
Ook wat we moeten doen om nogmaals veel geluk te ontvangen. We gaan naar twee monniken. Daar moeten we knielen op onze knieen, met de voeten naar achteren, onder je kont. Dan met onze handen tegen elkaar, eerst ter hoogte van de neus. Dan buigen we naar voren, onze ellebogen naar de grond en de handen ook. Dat herhaal je drie keer. We doen dit met bijna de hele groep, omdat we op een of andere manier niet goed kunnen onthouden wat we moeten doen. Wow, doet dus met ons mee. Dan schuiven we door naar de monnik en worden we nat gegooid door de monnik, die zegt weer een of ander mantra op. Dan schuiven we nog een keer door naar een tweede monnik en daar krijgen we een katoenen bandje om. De mannen om de rechter pols. De vrouwen om de linker pols.
Dan zeg je satoe. En ben je weer gezegend voor veel geluk.
Dus dat is voor ons de tweede keer vandaag. Maar het is nog niet klaar. We kunnen ook nog bladgoud plakken op een willekeurige monnik. Verschillende plaatsen op de monnik hebben weer verschillende betekenissen. Op de hoofd, voor veel intelligentie en op de buik voor gezondheid, op de oren voor een lang leven. Tja het is wat je gelooft.
Dan kunnen we nog even genieten van het uitzicht over Chiang Mai. Prachtig, maar erg warm. We nemen de 360 trappen weer naar beneden en snuisteren nog wat rond in de winkeltjes. Kopen nog een heerlijke wafel. We kunnen kiezen uit verschillende smaken. We gaan voor de banaan.

Dan komt de regen met bakken uit de lucht. Maar gelukkig kunnen we onder een afdak schuilen. De bus komt voorrijden dus we hebben geen last van de regen. We worden naar de pingrivier gebracht. Daar gaan we met de boot varen naar een resort. Prachtig gelegen aan de rivier. Daar genieten we van fruit, ananas en meloen. Heerlijk verfrissend. Na het fruithapje worden we met taxi’s naar ons restaurant voor vanavond gebracht. Daar gaan we een soort van steengrillen maar dan anders.
Er komt een pot met kolen op de tafel, daarop een schaal, gevuld met bouillon. Op de schaal kun je dan lapjes vlees leggen. Kip, varkensvlees en spek. Het is erg leuk om te doen. We gaan met de taxi’s terug naar het hotel.

• 02 Augustus 2016 - 23:45

Renate:

Hoi vakantiegangers!
    Blijft leuk om jullie te volgen.. Tjonge, jullie beleven weer een heleboel!
    Groetjes van ons allemaal

• 03 Augustus 2016 - 18:53