oase Fit - Reisverslag uit Ouarzazate, Marokko van Elsien Fennema - WaarBenJij.nu oase Fit - Reisverslag uit Ouarzazate, Marokko van Elsien Fennema - WaarBenJij.nu

oase Fit

Blijf op de hoogte en volg Elsien

07 Oktober 2017 | Marokko, Ouarzazate

Ouarzazate – Oase van Fint

De dag begint weer niet zo goed voor mij. Vannacht weer behoorlijk buikpijn. Ik denk dat is vast verstopping, maar nee hoor het is weer diarree. Bah ik baal als een stekker. Direct maar weer lopramide voor de dag halen. Vandaag gaan we naar de oase van Fint. Het is geen lange dag. Dus met wat droog brood en een kopje thee, gaan we op pad.
Er staan weer 4 x 4 auto’s voor ons klaar en per 5 personen verdelen we ons over de auto’s . We hebben een jonge chauffeur. Die het wel leuk vindt om niet het normale pad te nemen. We gaan namelijk van het asfalt af, een grindpad op. Daar crost hij lekker door het water en door de moeilijker begaanbare stukken. Haha het is erg leuk.
Dan komen we bij een fotostop. Prachtige rotsen. We staan op een lavagebergte en kijken uit op zwart gekleurde bergen. Mooi gezicht.
Dan rijden we door en komen bij een rivierbedding. Daar stoppen we weer. Dit is geen fotostop maar hier gaan we wandelend verder door de oase. Normaal gesproken zouden we wandelend door de rivierbedding gaan, maar door de regenval is dit helaas niet mogelijk. we moeten wel de rivier oversteken. Er zijn stenen voor ons neer gelegd, waar we over kunnen stappen. Dries,(de plaatselijke gids) helpt ons 1 voor 1 over de stenen, aangezien ik toch slippers aan heb ga ik lopend door het water. Dit gaat ook prima. We gaan dan te voet naar het dorpje. Je verwacht het niet dat hier zo afgelegen nog mensen wonen. Onderweg komen we de mensen van het dorp tegen. De een op een brommer, de ander op een ezel. Het contrast is erg mooi.
Ook zien we nog twee aapjes in een vijgenboom. Haha twee jongetjes plukken vijgen en gooien ze naar beneden voor ons. We lopen nog richting de rivier. Het is er werkelijk prachtig. Ik vind het wel mooi dat er toch nog wat water doorheen kabbelt.
Dan sjokken we door, het is inmiddels al erg warm, naar de familie van Dries. Daar krijgen we echte Marokkaanse thee. We mogen plaats nemen op de vloer of op kleine krukjes.
We zien ook hoe de thee wordt gemaakt. Het is een heel gedoe. Water koken op een vuurtje in de kamer, dan mint er in. De vrouw komt af en toe wat brengen. Weer koken, en overgieten. En dan komt er suikerbrood bij. Niet het suikerbrood wat wij kennen. Het is een staaf suiker. Daar brokkelt de man wat van af. Dan worden kleine glaasje gevuld door de theepot van hoogte te gieten in de glaasjes. Mooi om te zien natuurlijk. We hebben gelukkig nog wel de keus om met of zonder suiker te drinken. Zonder suiker dan maar, want we hebben al de ervaring dat er wel erg veel suiker wordt gebruikt. Brrr. De thee vind ik niet lekker. Het is bitter en veel te sterk. Tijdens het drinken van de thee speelt de man nog wat muziek en zingt erbij. Toch wel weer gezellig.
Na de thee gaan we wandelend weer terug naar de rivier. De zon staat alweer hoog aan de hemel en het is lekker warm. We moeten weer over de stenen door de rivier naar de overkant. Dit keer heeft Dries een hulp. Het gaat zo wel wat sneller.
In de auto’s gaan we weer terug naar het hotel en hebben we de rest van de middag vrij.
We gaan nog even bij het zwembad wat drinken en eten een sandwich. Dan gaan we naar onze kamer waar we toch allebei in slaap vallen. Nou ja, is ook wel eens lekker. Het is tenslotte ook zaterdag.

• 07 Oktober 2017 - 20:40

Pieta:

Weer een leuke dag vandaag! Niet al te vermoeiend. Alhoewel met het warme weer is het toch weer afzien natuurlijk. Jammer dat je ingewanden weer opspelen.☹️ Groetjes van ons.

• 09 Oktober 2017 - 07:49

Johan. :

Nou een fijne zaterdag . Niet te druk en lekker ff bijkomen. Hopelijk gaat het toch weer een beetje beter Elsien! Gr.

• 09 Oktober 2017 - 10:46

Cobie Vis:

Jammer van je darmen, is toch lastig met zo'n rondreis.
    Weer mooi beschreven, zie het bijna voor me!