essaouira - Reisverslag uit Essaouira, Marokko van Elsien Fennema - WaarBenJij.nu essaouira - Reisverslag uit Essaouira, Marokko van Elsien Fennema - WaarBenJij.nu

essaouira

Blijf op de hoogte en volg Elsien

13 Oktober 2017 | Marokko, Essaouira

Essaouira

Gisteren en vandaag in Essaouira vertoefd. Dit betekend dat we lekker relaxed de dagen kunnen beginnen. Pas om acht uur opstaan. Heerlijk hoor geen drukte van koffer, en om zo laat bij de bus te zijn.
Tegen negen uur ontbijten. Het ontbijt is dit keer best goed. Stokbrood en ei, krijg je bijna overal. Pannenkoeken ook wel, maar zoals ik al eerder schreef, waren die nogal taai. Hier echter niet. Ze zijn opgevouwen tot driehoekjes en dan wat hagelslag erover gestrooid. Heerlijk. Ook neem ik nog een klein broodje, het lijkt op een hartje. Het is net een oliebol, bah zonder poedersuiker en ook nog eens bij het ontbijt.
Dan gaan we met twee reisgenoten eerst naar de bank. Even wat pinnen. Want we willen naar de medina. Het iw er mooi ruim opgezet. Lang niet zo druk al in Marakesh.
We komen bij een afdeling kippen. Hier worden ze nog gewoon ver verkocht en geslacht. En dat in de warmte. De kippen zien er ook niet echt gelukkig uit zal ik maar zeggen. We zeggen al tegen elkaar. We moeten Marianne Tiemen maar even sturen. Maar goed, het is natuurlijk een heel ander cultuur waar je mee te maken hebt. We vinden het niet echt geweldig en zijn ook best weer snel uit dit stukje. Op naar het volgende. Er wordt hier heel veel gemaakt van Thuya hout. Het ziet er mooi uit. De man in een winkeltje vertelt nog over dat bepaalde dingen van de wortel wordt gemaakt en bepaalde dingen van de stam. We kopen hier leuke schaaltjes. Na een tijdje zo rondgelopen te hebben, besluiten we om lekker op een terras te gaan zitten. Bestellen een broodje. En genieten heerlijk van de mensen om ons heen. We zien bedelaars, muzikanten, verkopers. Maar niet opdringerig.
Na een tijdje besluiten we naar het hotel terug te gaan om onze zwemkleding aan te doen en om even aan zee te gaan zwemmen. Het is dan al best laat op de middag trouwens. we proberen daarom nog een ligbedje voor weinig geld te krijgen, maar daar trapt de jongeman niet in. Dus besluiten dan maar de volle 2,50 per persoon te betalen. Je wilt toch ook niet in het zand liggen. Het zeewater is eigenlijk best koud. De zon schijnt ook niet echt uitbundig. we kunnen ook een behoorlijk afstand lopen en komen niet verder dan onze heupen in het water. Dan maar op de kont zitten en wat poedelen. Toch wel lekker.
Met een boekje op het strandbedje laten we ons opdrogen, dan wordt het wel koud. we besluiten om nog een lekker drankje te kopen en dan daarna te gaan eten. Dit gaat ook in relaxed tempo.

Vandaag beginnen Leo en ik met quad rijden. We worden met een auto bij het hotel weg gehaald om vervolgens bij het verhuur van de quad uitgezet te worden. We moeten de trap op om te betalen. Leo wil graag een 450 cc maar die is natuurlijk duurder dan een 350 cc. Nou ja, toe maar dan. Het is ook ja vakantie. Dan, na nog wat foto’s gemaakt te hebben kunnen we gaan. Eerst gewoon op asfalt. Dat is wel prettig kun je even wennen. Dan gaan we de duinen in. Bultje op, bultje af. Best leuk met de haren in de wind. De zon brand ook al goed op ons. Ik kom echter el al twee keer vast te zitten, de gids helpt mij er gelukkig weer uit. Op het strand moeten we even stoppen. Hij kijkt bij mijn quad. Raapt een fles van het strand, waar nog wat water inzit en gaat mijn watertank bij vullen. De fles is wel lek, water loopt er door kleine gaatjes aan de zijkant van de fles uit. Bijzonder. Ik kom weer een keer vast te zitten, dan zegt hij pak mijn quad maar. Een wereld van verschil. Deze rijdt ook veel lichter. we gaan weer verder door de duinen. Het is erg leuk, soms een beetje eng, maar toch wel leuk. Dan naar het strand. Daar staat een kudde ezels. Dus we stoppen even om wat foto’s te maken. Mijn handen zijn gitzwart van de handvaten van de quad. Bll. De gids graaft met zijn handen een kuiltje in het zand. Daar kan ik mijn handen in wassen. Ideaal op zich. Zout water en zand, schuurt mijn handen mooi schoon. Na mijn handen wassen, komen de ezels nog wat water drinken uit het kuiltje. Zeewater??? Na nog wat foto’s gemaakt te hebben, gaan we verder. Over het strand weer een mooi stukkie terug. Dan nog een fotostop. Leo geeft aan dat zijn benzinemeter bijna op 0 staat. O, geen probleem. De gids zoekt eer een fles op en tapt wat benzine uit zijn quad in de fles en giet het bij leo weer in de tank. Op dezelfde manier al het water ook werd bijgevuld. De fles was niet waterdicht.
Tegen kwart voor een komen we bij de verhuurder weer. We kunnen on nog wat opfrissen en dan gaan we naar het terras waar we afgesproken hebben, met onze reisgenoten. Hier zitten we heerlijk te genieten van een drankje, het is inmiddels ook erg warm, de zon schijnt fel.
Al we het drankje op hebben, slenteren we nog even door de medina. En nog even naar de zilversmederij. We kopen een bedeltje van het “oog van fatima”, Dat schijnt je te beschermen tegen boze invloeden van buitenaf. Als ik zeg, Leo betaal jij even, vindt de verkoopster dit wel erg grappig. I like it, zegt ze. Vandaag is het erg warm. Dus we besluiten om rustig terug te slenteren om nog een drankje te pikken en daarna lekker wat te te eten. Omdat de zon nog steeds zo fel schijnt, toch maar binnen zitten, daar vangen we ook nog af en toe een briesje. Heerlijk. Na het eten lekker terug naar het hotel. We moeten onze koffers nog pakken.

• 13 Oktober 2017 - 10:15

Cobie Vis:

Ik heb weer genoten van je verhaal!
    Heb je al waterpijp gerookt?

• 13 Oktober 2017 - 14:45

Pieta:

Weer een leuk verslag!!

• 14 Oktober 2017 - 08:52

Johan,:

Wat weer een mooi verhaal. Jammer dat het zo voorbij is. Toch genoten van een bijzondere en mooie vakantie. Bedankt voor de fijne verhalen. Groetjes en tot ziens.

• 14 Oktober 2017 - 11:52

Elsien:

Haha nee cobie geen waterpijp voor ons , wel een aantal keer uitgerookt
    Johan en pieta, dank voor jullie reacties

• 26 Januari 2018 - 17:14

Aicha:

Hallo
    Leuk je verhaal te lezen.
    Als je bij ons een quad had gehuurd was je tank vol geweest.
    En had de gids je verteld over de zoetwaterbronnen in de zee.
    Vandaar dat je er koeien, ezels e.d. water ziet drinken.
    Groet.
    Aicha.
    Aicha Quad Essaouira.

• 27 Januari 2018 - 09:54

Elsien:

Hallo Aicha, wat leuk dat je reageert.
    Dit adres kregen we via het hotel. Op zich niet verkeerd.
    Maar de man sprak helemaal geen Engels. Misschien omdat we maar met zijn tweeën
    Waren?
    Maar op zich wel een leuke behulpzame gids.
    Ik had het inderdaad wel leuk gevonden om wat te horen over de zoetwater
    Bronnen in de zee.
    Helaas, misschien een goede reden om . Nog eens te komen.
    Ik vond het erg leuk!

Groetjes