Paramaribo - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Elsien Fennema - WaarBenJij.nu Paramaribo - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Elsien Fennema - WaarBenJij.nu

Paramaribo

Blijf op de hoogte en volg Elsien

14 Juli 2015 | Suriname, Paramaribo

Na een te korte nachtrust, maar het was wel de moeite waard, melden we ons om half negen weer bij het ontbijt. Het brood wa gebakken door onze gids. Een sort puntje maar dan lekkerder. Verder was er ook ei en pannekoeken.
Dan moeten we met de boot naar Frans Guinea. Maar ee kunnen niet instappen omdat het water te laag is, we zouden tever het water in moeten om bij de boot te kunnen komen. Dan lopen we een heel stuk langs het strand. Naar een plek waar we beter kunnen knstappen, zonder nat te worden.
Eigenlijk zouden we nog naar een schooltje gaan, maar klas zes heeft citotoets, dus dat zou teveel onrust geven, begrijpelijk.
Na anderhalf uur varen komen we aan in Frans Guinea. Daar lopen we direct naar de gevangenis, le camp de la transportion. Hier heeft papillon gevangen gezeten. De gids verteld ons over de gebeurtenissen in de gevangenis. De guillotine werd hier bijvoorbeeld gebruikt. De medegevangenen moesten dan toekijken. Deden ze dit niet volgde voor hun weer een straf. Verder werden gevangenen aan een been vastgezet. Was deze been teveel gewond dan werd de andere been vast gezet. Waren beide benen teveel gewond dan werden ze geamputeerd.
Vreselijk, maar toch indrukwekkend o te horen.
Na de rondleiding nog even een wandeling door Frans Guinea en dan terug naar de boot en varen we naar Albina. Daar staat de taxi op ons te wachten om ons weer via de oost-west verbinding naar Paramaribo te brengen. Deze reis gaat in een keer door met een plaspauze. Onderweg zien we nig mensen varanen te koop aanbieden op het dak van hun auto, wat ziet dat er zielig uit.
In paramaribo kunnen weer even bijkomen van drie dagen slaaptekort en warmte. Na heen warme douche lekker op tijd naar bed.

• 16 Juli 2015 - 16:56

PloonvanSchie:

Hoi Elsien en Leo Jullie hebben wel weer het een en ander gezien en gehoord,Wel interessant maar toch ook hard en zielig. Toch wel goed om dat eens te horen.Groetjes uit Erica