paratour, vlindrrtuin en colakreek - Reisverslag uit Lelydorp, Suriname van Elsien Fennema - WaarBenJij.nu paratour, vlindrrtuin en colakreek - Reisverslag uit Lelydorp, Suriname van Elsien Fennema - WaarBenJij.nu

paratour, vlindrrtuin en colakreek

Blijf op de hoogte en volg Elsien

15 Juli 2015 | Suriname, Lelydorp

Om negen uur komt de taxi ons halen om naar Lelydorp te gaan. Daar gaan we een vlindertuin bezoeken. De vlinders worden hier ook gekweekt van rups tot cocon tot vlinder. Een meisje geeft ons een rondleiding. We lopen door een prachtige tuin/bos naar de plaats waar ze ons de cocons laat zien. De cocons zijn van klein tot groot en in verschillende vormen en kleuren, zelfs goud glimmend en zilver glimmend, mooi om te zien, maar het heeft natuurlijk als doel om de vogels te misleiden. De cocons worden handmatig elke dag opgehangen, dit gebeurt met een lijmpistool. Wanneer de cocon dannopen gaat kunnen de vlinders direct hun vleugels drogen en spreiden.
Dan lopen we door naar de rupsen. Mochten ze ook nog even op de hand houden. De rupsen zien niets.
Er worden 20 verschillende soorten vlinders gekweekt. Deze worden ook getransporteerd naar europa en noord amerika. We zien hoe ze zorgvuldig worden verpakt tussen wc papier. Verder worden er ook planten gekweekt om de ruosen te voeren. Iedere rups een andere plant, dus dit is ook weer een kwekerij op zich.
Behalve vlinders hebben ze ook schildpadden en slangen. De schildpadden eten zelfs kikkers, leuk hoor. Ook mag ik een baby vasthouden, ooh wat schattig, maar wat zijn ze al sterk in hun pootjes.
Dan door naar de slangen, maar daar ben ik al vrij snel uitgekeken. Brrr wat een griezels. Boa-constructors.
Dan komen we in de werkelijke vlindertuin. Prachtige exemplaren komen we tegen. Ook is er nog een expositie van alle vlindersoorten in suriname maar ook andere insecten kun je daar zien.
Wanneer we uitgekeken zijn, brengt de taxi ons naar een houtsnijwerkplaats, maar het ziet er erg verlaten uit. De mensen brenngen waarschijnlijk net hun werk weg naar de souvenir winkel. De gids laat ons ondertussen zien dat ze een bank uit 1 stuk hout ssnijden. Er zit een scharnirende werking in. Knap hoor. Dit is een bank/stoel vovoor mannen, er zit namelijk eeneen rugleuning aan. De stoel voor1 vrouwen lijkt meer op een krukje, pfff
Na een tijdje komt er toch weer wat leven, maar er zit niet veel gang in, na aandringen van onze gids, komen ze toch nog met een doos houtsnijwerk aan. Mooie dingen makenmaken ze, borden, lepels, dieren enz. De kleine dingen worden vaak door de kinderen gemaakt. We kopen twee schildpadjes.
Dan rijden we door naar colakreek. Dit is een recreatie-oord voor de surinamers, deze komen hier vaak een hele dag recreëren, zwemmen, lekker eten. Wij zoeken ook een picknicktafel en krijgen een lunch, weer bami, rijst en kip, maar lekker hoor. Dan kunnen we ook in de kreek zwemmen (bruin water lijkt op cola). Heerlijk verfrissend.
Tegen kwart voor drie gaan we weer in de taxi, het begint ook keihard te regenen. Onderweg nog een stop bij een potpottenbakkerij. Daar zien we dat ze niet alleen klei gebruiken, maar ook hout. Dit hout is de bast van een boom, dat verbranden ze en de as wordt gezeefd en gestampt en dan wordt het gemengd door de klei om de mooiste potten mee te maken/bakken. Dit bakken wordt boven open vuur gedaan.
Prachtig!!
Dan is het alweer tijd om naaar Paramaribo terug te gaan.
'S avonds willen we nog even de stad in gaan, maar de regen komt met bakken uit de lucht vallen. Dus blijven we bij het hotel. Is ook goed te doen