dag 7 - Reisverslag uit Bloemfontein, Zuid-Afrika van Elsien Fennema - WaarBenJij.nu dag 7 - Reisverslag uit Bloemfontein, Zuid-Afrika van Elsien Fennema - WaarBenJij.nu

dag 7

Blijf op de hoogte en volg Elsien

14 Oktober 2014 | Zuid-Afrika, Bloemfontein

Drakensberg - bloemfontein

We worden wakker in drakensberg in een erg mooi hotel, met uitzicht op de drakensberg. Het werd ons aangeraden om met de gordijnen open te slapen, zodat we wakker worden met een gewldig uitzicht. Maar helaas. Er hangt een dikke mist in de bergen

Dan maar ontbijten en hup de bus weer in. Zouden nog gaan lopen, maar er is geen zicht, dus dat heeft ook geen zin.
Maar als we de berg voorbij zijn, dan komt de zon er door en kunnen we genieten van een mooi berggebied. We hebben verschillende fotostops. O.a. bij de grootste stuwmeer van zuid afrika. Dit is erg belangrijk voor de zuid afrikanen. Zelfs johannesburg, pretoria en soweto krijgen hier hun drinkwater vandaan.
We hebben weer twee jarigen in de bus, dus weer koffie met gebak, bah wat lekker!
Weer in de bus om verder te gaan door een prachtige omgeving, waar we nog blesbokken, witte gier spotten. Mooi man
Dan komen we bij het dorpje clarens. Waar we kunnen rommel kijken, volgens kassie (winkelen dus)
Het doet erg toeristisch aan, maar ze hebben leuke winkeltjes. En we vermaken ons prima met de nieuwe rommel.
Onderweg in zuid afrika komen we de gekste dingen tegen. Pick ups helemaal volgeladen en onder de lading zit dan nog een vrouw gepropt, een vrachtwagen vol met werklui. Lading dat erg veel over steekt aan beide kanten. We kijken onze ogen uit
Om 13:00 uur gaan we lunchen, we krijgen kippenpastei,mmmmm, ik zeg tegen kassie doe maar een klein stukje, zegt hij jou man zal de rest vreet, hihi en ja hoor leo heeft een dubbele portie.
Onderweg komen we nog langs verschillende begraafplaatsen en kassie verteld dat hij ze in drie weken gewoon groter ziet worden. Hij vertelt dat er 80 mensen dood gaan in de twee weken. Deze mensen gaan voornamelijk dood aan hiv verwante ziekten. De poulatie van mensen is dan ook erg jong in dit soort gebieden.
Dan wordt het nog even doortrappen met de bus omdat kassie ons graag nog het vrouwenmonument wil laten zien. Daar komen we nog net op het nippertje aan. Wat weer indrukwekkend, het gaat over de boerenoorlog in 1899 tot 1902. Tussen de engelsen. De geschiedenis moet jezelf maar even opzoeken in de boekjes. Maar wat een doden zijn hier weer gevallen. Veel mensen in concentratiekampen in verschillende steden vermoord door de engelsen.

We hebben weer genoten van deze dag

• 14 Oktober 2014 - 18:39

Pieta:

weer een mooie dag dus!! Ja die volgepropte pick-ups met mensen, daar zaten wij ook met verbazing naar te kijken! Fijne reis verder!!!

• 15 Oktober 2014 - 16:35

Ploon Van Schie:

Net wat Pieta zegt: een volgepropte dagdus.Je ziet die afgeladen auto "s weleens op de film,maar in het echie "zal tot wel anders zijn.Wat een ellende met h i v .Fijne dagen nog en hier leven we met jullie mee. Groetjes uit Erica

• 16 Oktober 2014 - 10:48

Johan Van Der Heide:

Zo even weer het verslag van dag 8 gelezen. Tjonge wat een indrukwekkende reis. En wat steeds een prachtig verslag. Gewoon geweldig om te lezen. En hoe is de temperatuur daar? Geniet van jullie verdere reis en we lezen de gebeurtenissen wel weer. Groetjes Johan en Lies