dag 13 - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Elsien Fennema - WaarBenJij.nu dag 13 - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Elsien Fennema - WaarBenJij.nu

dag 13

Blijf op de hoogte en volg Elsien

20 Oktober 2014 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Wanneer we vanaf het hotel vertrekken, zien we al vrij snel de tafelberg tevoorschijn komen. We zien dan drie bergen op een rij, van rechts naar links is het dan leeuwkop, duivelse piek tafelberg.
Dan zijn we al op tijd bij een wijnboerderij. Genaamd Simonsig wijnboerdoerij. We krijgen eerst een rondleing met uitleg over het produceren van wijn. Dan laat het meisje nog even zien hoe je een fles champgne onthoofd :-) doet ze goed.
Vervolgens kunnen we 5 verschillende wijnen proeven. Ik vind er niet zoveel aan, maar ik hoor serieus mensen om me heen zeggen ooo, lekker! Nou goed, dat geloof ik dan maar. Toch was het leuk.
Dan is daar vlakbij een schooltje die we gaan bezoeken. Volgens Kassie moeten we maar goed kijken naar die mooi gezichies en witte tanden.
Het is een gratis school, dat betekend dat de ouders niets hoeven te betalen, omdat ze gewoonweg het geld er niet voor hebben. Er gaan 800+ kinderen naar deze school en er zitten zo'n 40 kinderen in een klas. bij ons toch ondenkbaar, maar gelukkig krijgen ze onderwijs! We delen onze groep op en wij komen in een klas van 6/7 jarigen, denk ik. Toen we binnen kwamen werd er een welkomstlied gezongen, en de laatste zin van dat lied was, hoe gaat het met joe??? Haha, we geven de kids high five en laten de juf haar werk doen.Ze leren de klanken van letters en vervolgens maken ze er woorden en zinnen van. De kinderen doen erg hun best.
Aan het eind van ons bezoek worden er nog twee liedjes luidkeels gezongen. En nadat alle kinderen een zakje chips hebben gehad en er nog high fives worden gegeven vertrekken we weer. (Schoolspullen zijn namelijk wel aanwezig)
Dan gaan we de bus weer in en na een paar minuten stoppen we bij oom samie zijn winkel. Mensenkinderen wat een reut. Kassie zij al dat het een stinkwinkel was, mou idd. Het ruikt er niet echt lekker. Dit blijkt vis te zijn, dat in de winkel ligt te drogen. Bah. Maar er is werkelijk van alles te koop. Van lange onderbroeken, panty's tot snoep. Helaas er zit niks tussen voor ons, terwijl er zoveel spullen zijn.
Dan kunnen we lunchen bij het Binnenhof. We krijgen daar pizza, patat en pannenkoek, en dat laatste is toch wel erg lekker hoor.
Dan kunnen we nog even door de winkelstraten van stellenbosch slenteren. Het is bovende dertig graden, het gaat dus lekker.
We rijden vervolgens naar de tafelberg. Onderweg komen we een enorm township tegen. Niet normaal, ruim 800000 mensen 14 km lang. Wat erg. Dit zijn allemaal mensen van zuid afrikaans afkomst. Vervolgens aan de andere kant van de weg zien we dan nog een township maar dit zijn allemaal illegalen in dit land. Dat schijnt een groot probleem te zijn.
Met een kabelbaan gaan we naar de tafelberg. Daar genieten we van de prachtige uitzichten over kaapstad.
En vervolgens doen we nog een hop on- hop off tour door de stad. Er werden interessante dingen vertelt, maar de stad is erg dicht op elkaar gebouwd, dus mooie foto's kun je dan niet echt nemen. Dat is dan niet anders, wandelend naar het hotel komen we de greenmarktsquare tegen, daar werden vroeger ook de slaven verhandeld, bah wat vreselijk. Er is nog steeds markt. Maar niks geen busjes met reut. Alles wordt met de hand vervoert en opgezet en afgebroken. Daar zie je dan toch weer de armoe tussen de welvaart in kaapstad.

• 21 Oktober 2014 - 11:53

Ploon Van Schie:

In gedachten weer met jullie meegereisd.In de klas met 40 kinderen was ik even terug in mijn lagere schooltijd.

Ook 40 kinderen in een klas.Ik ben er goed doorheen gekomen hoor.De foto"s bekeken,die zijn weer mooi.

Groetjes uit een regenachtig Erica.

• 21 Oktober 2014 - 17:43

Johan Van Der Heide:

Wat weer een prachtig verhaal. jammer dat de vakantie zo voorbij is. Spoedig weer tot ziens.